Så arbetar vi
Östergötlands sjukhusclowner vill verka för en ödmjuk inställning där barnet och barnets familj får vara medskapare i clownernas arbete. Vi bejakar barnet och anpassar oss till barnet och den situation barnet befinner sig i. Leken är en viktig del, att vara fullständigt närvarande och vara lyhörd mot barn, familj och personal är en grund. Nedan några exempel på perspektiv och begrepp som Östergötlands sjukhusclowner använder sig av:
Salutogent perspektiv – se det friska i barnet och se nya möjligheter i situationen. Leka med status – jämna ut statusförhållandena så att barn, vuxna och personal blir jämbördiga, t ex att clownen ser barnet som experten. Spegling – kanalisera barnets behov och känslor. Självbestämmande – låta barnet styra i samspel och lek, även genom att säga NEJ till besök av sjukhusclowner. Normbrytare – bryta invanda mönster och blockeringar, att väcka hopp och bryta tristess. Något att längta till och för familjen att prata om, före och efter clownbesöken. Avledning – i t ex behandlingssituationer hjälpa till att avleda barnets smärta och upplevelser av obehag i situationen till fokus på något annat. Kommunikation – minska språkbarriärer till barn i olika åldrar, ej svensktalande familjer och barn med kognitiva- och kommunikativa funktionsnedsättningar genom användandet av t ex kroppsspråk, teckenspråk, mimik och musik. |